torstai 3. lokakuuta 2013

AuPairCare

Tuli toive, että tekisin postauksen järjestön osasta tässä ruljanssissa, joten tässäpä tulee! Nyt taas varotuksen sana, että sukulaiset, kaverit ja jo aupparina elelevät, suosittelen ehkä skippaamaan tän postauksen.. :D

Vuodeks jenkkeihin lähdettäessä aupparoimiin täytyy se aina hoitaa järjestön kautta, muuten et saa viisumia. Mä oon täällä AuPairCaren kautta, joka on jenkkijärjestö eikä toimi Suomessa. Hain viime talvena ensin Cultural Caren kautta, kävin haastattelussa ja mut hyväksyttiin siihen, mutta ennenkun olin ees saanut mun hakemusta valmiiksi, löysin mun tänhetkisen isäntäperheen heidän omasta ilmoituksestaan. Mulle tosiaan mun isäntäperhe oli ensimmäinen match eli kävi kyllä ihan älytön tuuri sen kanssa. Monet aupparit joutuu käymään läpi toistakymmentä perhettä skypessä tai meilien kautta, ja toi perheen etsiminen voi olla tosi rankkaa ja turhauttavaa, kun matchit katoilee profiilista kerta toisensa jälkeen.. Me skypetettiin mun perheen kanssa muutamaan kertaan ja vaihdettiin sähköposteja, sitten he ilmoittivat haluavansa mut tänne ja tietysti otin tarjouksen vastaan, sillä perhe kuulosti loistavalta. Heillä on ollut monta aupparia aikasemmin ja aina tuon saman järjestön kautta, ja halusivat siksi käyttää sitä nytkin. Koska järjestö ei toimi Suomessa, hoidettiin koko mun prosessi ruotsalaisen järjestön kautta. Uus järjestö tarkotti mulle kokonaan uutta prosessia..

AupairCare on toiminut mun mielestä järjestönä tosi hyvin. Tuolla omilla sivuilla, eli aupair-roomissa pysty koko prosessin ajan seuraamaan, missä mennään, ja sieltä löytyy kaikkea muutakin hyödyllistä. Ennen lähtöä en juuri tuohon järjestöön ollutkaan yhteydessä, vaan lentolippuja myöten kaikki tarpeellinen oli tuolla aupair-roomissa. New Yorkissa lentokentällä meitä oli sitten vastassa järjestön järjestämä kuljetus, joka vei meidät hotelliin, jossa Aupair-academy pidettiin. Aupair-caren academy on kuulemani mukaan aika samallainen kun CC:n koulu. Se oli kyllä tosi rankka viikko, tunnit 8-17, illat ulkona, ja jetlac, uudet ihmiset ja uus kulttuuri siihen päälle. Mutta oli kyllä tosi hauskaa ja järjestön opettajat oli ihan mahtavia!

Täällä Floridassa mulla on area director, joka asuu lähellä (tunnin päässä) musta. Eli kuten muillakin järjestöillä, hänelle sitten ilmotetaan jos on mitään huolia tai murheita perhettä koskien tai mitä vaan. Mun area director tuli käymään pari viikkoa mun saapumisen jälkeen, varmisti että kaikki on hyvin ja että kaikki käytännön asiat (social security number, ajokortti, koulu) on hoidossa. Järjestö velvottaa noita aluevalvojia olemaan vähintään kerran kuukaudessa jokaiseen aupariin yhteydessä. Osavaltioissa, joissa on enemmän auppareita, yleensä järjestetään jotain yhteistä tekemistä, mutta täällä meidän ryhmässä on vaan 6 aupparia ja kaikki asuu vielä aika kaukana, niin joka kuukausi ei puuhastelun järjestäminen onnistu. Mä en oo siis vielä kertaakaan ollut tälläsessä tapahtumassa, vaan ollaan area directorin kanssa vaan meilailtu, että kaikki hyvin.

Tän järjestön erityisiä hyviä puolia on ollut järjestömaksu, joka oli puolet CC:n hinnasta, ja toi ihana hotelli missä saatiin olla AuPair-Academyn ajan. 300€ järjestömaksuun sisältyy mm. edestakaset lennot Floridaan, 4 päivän majotus hienossa hotellissa, koko aupair-koulu ja ruuat siellä ja ylipäätään koko hakuprosessi. Tuntuu kyllä jotenki oudon halvalta toi.. :D Mut en valita! Huonoja puolia oli vaan se, että jouduin lähettelemään kaikki paperit aina Ruotsiin, eikä kukaan oikeestaan "pitäny huolta" musta ton prosessin aikana, niinku tiiän että CC:llä ne tekee. Ei sillä että ois tarvinnukkaan, mutta jos ois vaikka tullu jotain ongelmia, en ois halunnu ehkä sinne Ruotsiin soittaa!


Hahah tämmönen löyty järjestön sivuilta ku yritin ettii jotain ihan muuta.. :D 
Tää siis aupairacademystä joltain varmasti tosi mielenkiintoselta luennolta..

Jos tästä nyt oli vaikka yhdelle ihmiselle jotain hyötyä niin loistavaa.. Hiphuraa huomenna on perjantai ja mulla on mun ensimmäinen full weekend off, eli oon vastuussa vaan itestäni perjantai-iltapäivästä maanantaiaamuun! Pitäis vaan keksii jotain puuhaa.. Anyone up for a day in disney world? :))

5 kommenttia:

  1. Pick me, pick me, pick me! Mutta äääh, mä oonki täällä perseessä :D

    VastaaPoista
  2. Heippa,

    löysin sun blogin vasta vähän aikaa sitten, mutta oon käynyt varmasti kaikki postaukset läpi sen jälkeen mun vapaa-ajalla. :D Kirjotat musta tosi kivasti ja tykkään lukea muiden auppareiden blogeja, koska silloin pääsee vähän kurkistamaan minkä tyylisiä ihmisiä missäkin päin asuu. (:

    Ei mulla oikeastaan mitään ihmeempää, halusin vaan kertoa että tykkään mielettömästi sun blogista ja tää päivitys oli tosi kiva, koska ite en tullut minkään järjestön kautta niin mielenkiintosta tietää miten tänne tuleminen järjestön kautta toimii (varmasti ainkin helpommin jos ei muuta). Tsemppiä myös loppuaikaas Jenkeissä! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heeips! Kiitos ihanasta kommentista!! :) Ja aivan niin joo, eli onhan tuo mahdollista! Propsit sulle kyllä kaikesta vaivasta, luulin jo että mun paperisota oli paha, mutta voin vaan kuvitella miten sulla.. :D Mun tän hetkinen hostperhe on kerran aikasemmin yrittäny saada ilman järjestöä aupairin Suomesta, mut sillon oli kaatunu siihen, ettei viisumia myönnetty.. Mäkin oon lukenu sun blogin läpikotaisin, tykkään kovasti! Onks sulla siellä jossain sitä kohtaa, mistä pystyy liittyy lukijaks? :o Ois helpompi seurata! Kiitos paljon ja tsemppiä sulle myös! :))

      Poista
    2. Yritän löytää sen mistä voisin ton kohdan lisätä. Oon vähän vielä uus tän blogspotin kanssa, mutta koitan jostain saada sen tonne blogiin! :D

      Poista