perjantai 27. syyskuuta 2013

Aupair-maksut

Perusperjantai sisälsi pidennettyjen yöunien jälkeen kolme koneellista pyykinpesua, auringonottoa, skypekeskusteluja ja prettylittleliarsseja. Sitten vielä salille ja kotimatkalla hain tytöt bussilta! Perjantai-illat on parhaita, koska ei oo kotiläksyjä eikä harrastuksia, joten voidaan puuhailla kaikenlaista. Pelattiin muun muassa headbands-peliä, ai että oli hauskaa..

Monet soon to be -aupparit on kyselly tosta rahan menosta ton prosessin aikana ja sitten täällä ollessa.. Eli nyt voi kummit ja kaimat lopettaa lukemisen, tää ei ehkä kiinnosta teitä.. :D Mutta kokosin tähän nyt kaikki maksut, jotka jouduin maksamaan, että tänne asti pääsin. Tai thank god en itse joutunut kaikkia maksamaan, vaan perhe kyllä auttoi tässä.

Maksu järjestölle 300€ (Tää on suomalaisjärjestöillä kalliimpi, CulturalCarellä 600€)
Lääkärintodistus 70€
Rikosrekisteriote 11€
Viisumimaksu 128€
Kansainvälinen ajokortti 36€
Floridan ajokortti 40€ (Tän kyllä mulle makso hostperhe!)
Passikuvat viisumiin ja kansainväliseen ajokorttiin 30€
Käännös ylioppilastodistuksesta 33€
Vuoden matkavakuutus 270€ (Tän jos ottaa CCn kautta niin 450€)

Näistä tulee 930€. (CCn kautta ja vakuutuksella 1410..)

Tän lisäks suurin osa auppareista joutuu maksaa koulunkäynnistä täällä. Mun matikankurssi täällä tosiaan makso 1200$, josta hostperhe maksaa 500$, eli mulle maksettavaa jää tosta 520€. Tosta kurssista saan puolet tarvittavista crediiteistä, eli jossain vaiheessa vuotta täytyy opiskella vielä jotain. Todennäkösesti hankin noi kolme crediittiä kuitenkin tollaselta halvemmalta viikonloppukurssilta, mutta niihin tulee menemään vielä suunnilleen 300€.

Eli koulutukseen mun osalta 820€.

1750€! Ei oo ilmast lystii! Tän rahan lisäks viimesinä viikkoina Suomessa meni ihan tajuttomasti rahaa kaikkeen extraan, kun piti hoitaa asioita - hammaslääkäri, autokoulun 2. vaihe, tuliaiset, ripsien laitto ja kynsien poisotto, läksiäisten järjestäminen, adapterien yms tarpeellisuuksien osto ja kaks miljoonaa muuta asiaa. Nää nyt ei tietenkää silleen liity tähän,ja tulis muutenki vastaan, mutta sanonpahan vaan että vikalla viikolla palaa aika hyvin rahaa! Lisäks aupair-academyssä meni yhteensä 70 $ nyc -reissuihin kahtena päivänä. Mut onhan tää edelleen paljon halvempaa kun vaihtariks lähteminen ja täytyy muistaa et tänne tullaan töihin. Toisin kuin yllättävän moni luulee, ei, ei olla täällä orjatyövoimaa vaan saadaan ihan kunnon palkkaa. Saan joka viikko noin 200$ eli noin 155€. Ja jos oot tottunu ite maksaa vuokraa ja ruokaa ja vettä ja sähköö ja ties mitä, niin täällä tuntuu että kylvet rahassa! Tai musta ainaki tuntuu.. On oikeesti tosi hämmentävää kun rahaa ei mee enää tollasiin perusjuttuihin, vaan ihanku asuisit taas vanhempien kanssa!

Sen sijaan täällä menee rahaa bensaan. Se on täällä tosi halpaa, mutta maileja tulee helposti paljon. Mun perheessä mä maksan vaan bensat omaan käyttöön, mutta mun hostperhe maksaa kuitenkin esimerkiks mun koulumatkat, mikä on tosi kilttiä. Nyt oon tehny muutaman reissun pidemmälle ja muuten vaan edestakas salille ja bensaan on kulunu keskimäärin jotain 25$ viikossa. Tää ei kyllä oo mitään kun miettii että tää perhe on kuitenkin maksanut ton kunnon auton aupairille ja maksaa siitä vielä kaikki maailman vakuutukset ja huollot ja kaikki.. Mun hostperhe maksaa myös mun puhelinlaskusta sen "puhelinosan", mutta puhelimen netin mä maksan täällä ite, se on jotain parikymppiä kuussa. Tää on kuitenki tosi perhekohtasta! Shoppaillu oon tässä alkuviikkoina jonkun verran, mutta rahaa noihin ostoksiin ei oo kuitenkaan menny kovinkaan paljoo, ehkä yhen viikon palkka yhteensä! Lisäks rahaa menee salimaksuihin 20$ kuussa ja ulkona syömiseen, kun menee kavereiden kanssa. Täl hetkel mulle jää kuitenki yli puolet aina palkasta säästöön.

Eli pari tonnia ois hyvä olla kasassa, jos tänne aikoo! Ihan sillä ohjelmamaksulla ei selviä.. Toivottavasti tästä oli jollekki jotain hyötyä!


Mia jako tän kuvan blogissaan vähän aika sitten, oli niin osuva että ihan pakko laittaa eteenpäin..




2 kommenttia:

  1. Toi kuva on aivan loistava! :D Sopii muhun kun nakutettu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niiii! Tos on ehkä tää työnkuva kiteytettynä paremmin ku missään.. :D

      Poista